پیشنهاد دولت نسبت به تغییروضعیت کلیسا

بر اساس اطلاعات منتشر شده، حزب حاکم پیشنهاد اعلام مسیحیت ارتدکس را به عنوان دین دولتی ارائه کرد. در رابطه با این موضوع، جلسه ای از روحانیون بلندپایه در پاتریارکنشینی برگزار شد که وکلا نیز در آن حضور داشتند.

گیورگی زویادادزه، رئیس بخش روابط بین‌الملل پاتریارکی، در مورد این موضوع اظهار نظر کرد و گفت که هیچ دلیلی برای تغییر مدل قانونی که امروز بین دولت و کلیسا برقرار است، وجود ندارد. طبیعتاً، گیورگی زویادادزه به توافقنامه قانون اساسی که بین دولت گرجستان و کلیسای ارتدکس در سال 2002 امضا شد، اشاره می کند، توافقی که به کلیسای ارتدکس جایگاه ویژه ای می بخشد.

نظرات مربوط به این موضوع توسط روحانیون بلندپایه بیان شد، که به نظر آنها، اعلام مسیحیت ارتدکس به عنوان دین دولتی در گرجستان اساساً متضمن تبعیت نهادی کلیسا از دولت است.

بِکا میندیاشویلی، متخصص الهیات، از نگرش شکاکانه نمایندگان کلیسا نسبت به اعلام ارتدکسی به عنوان دین دولتی تعجب آور نیست. او توضیح داد که چنین پیشنهادی همیشه با موضع بسیار صحیح کلیسا پاسخ داده می شود که اعلام ارتدکسی به عنوان دین دولتی به معنای از دست دادن استقلال کلیسا و نفوذ مستقیم دولت در خودگردانی کلیسا است.

در نگاه اول، اعلام یک دین به عنوان دین دولتی باید به معنای تقویت جایگاه خاص آن کمک کند، اما به اعتقاد متکلمان و روحانیون، این نظر درست نیست. مفهوم دین دولتی همچنین شامل شکستن مرز بین دولت و کلیسا است، یعنی به نمایندگان دولت سکولار حق مداخله در امور مهم دین دولتی داده می شود. کشورهای دارای کلیسای دولتی عمدتاً سلطنتی هستند، جایی که پادشاهان مستقیماً کلیساها را اداره می کنند یا با دولت برای اداره کلیسا مذاکره می کنند. این مدل رابطه بین دولت و کلیسا برای گرجستان کاملاً بیگانه و غیرقابل قبول است.

پاسخ صریح کلیسای ارتدوکس گرجستان به این موضوع این است که اعلام دین دولتی  برای کلیسا غیرقابل قبول است، زیرا کلیسا معتقد است که مدل حقوقی روابط با دولت که امروزه در قالب یک توافقنامه قانون اساسی بین دولت گرجستان و کلیسای ارتدکس گرجستان وجود دارد، منحصر به فرد است و تغییر نخواهد کرد.

نظرسنجی های عمومی نشان می دهد که اکثریت جمعیت گرجستان از توافقنامه قانون اساسی فعلی بین دولت و کلیسای ارتدکس حمایت می کنند.

بر اساس نظرسنجی سال 2021 مرکز منابع تحقیقاتی قفقاز، 65 درصد از گرجی های و 36 درصد از اقلیت های قومی از وضعیت قانونی ویژه ای که توسط توافقنامه قانون اساسی به کلیسا اعطا شده بود، حمایت می کنند.

توفقنامه ذکر شده، قوی‌ترین موقعیتی است که کلیسا می‌تواند داشته باشد، زیرا از یک سو آزادی کامل کلیسا را ​​حفظ می‌کند و از سوی دیگر موضوعاتی را برجسته می‌کند که کلیسا و دولت می‌توانند در آن همکاری کنند.

بر اساس آخرین سرشماری اداره ملی آمار، 16.6 درصد از جمعیت گرجستان - حدود 616000 نفر، ارتدکس نیستند. اکثریت اقلیت شامل : مسلمانان (10.74%) و پیروان کلیسای حواری ارمنی (2.94%) هستند.

https://1tv.ge/news/protopresviteri-giorgi-zviadadze-sakhelmwifo-eklesiis-statusze-shemotavazeba-nakarnakhevia-mkholod-eklesiis-avtoritetis-ganmtkicebis-survilit-magram-eklesia-umjobesad-miichnevs-arsebuli-statusis-sh/

https://www.interpressnews.ge/ka/article/810652-protopresviter-giorgi-zviadazis-gancxadebit-xelisupleba-da-sapatriarko-shetanxmdnen-rom-konstituciashi-gachndeba-chanaceri-martlmadidebluri-kristianoba-sakartvelos-saxelmcipos-identobis-saqrdenia

https://www.interpressnews.ge/ka/article/810637-meupe-daviti-martlmadideblobis-saxelmcipo-religiad-gamocxadeba-arc-eklesiistvis-da-arc-saxelmcipostvis-ikneba-sasargeblo-imedi-gvakvs-shescoreba-ikneba-zomieri-martebuli-da-orive-mxarisatvis-sasargeblo

https://www.interpressnews.ge/ka/article/810328-martlmadideblobis-saxelmcipo-religiad-gamocxadebis-shesaxeb-xelisuplebis-iniciativaze-msjelobis-miznit-sapatriarkoshi-mgvdelmtavrebi-ikribebian

کد خبر 21093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =